أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عايز وسيط تأمين ببلاش؟ ادخل هنا واختار التأمين المناسب ليك بأكتر من طريقة تقسيط وسيب الباقي علينا.

faydety-logo-text

أغنية ويجز في فيلم كباتن الزعتري تعرف عنها ايه؟           

تاريخ النشر: 20 مارس 2022

طرائف وعجائب

أغنية ويجز في فيلم كباتن الزعتري تعرف عنها ايه؟           

كباتن الزعتري اتعرض يوم الأحد 14 مارس في سينما زاوية بالزمالك

تعرف ايه عن فيلم كباتن الزعتري وأغنية ويجز الجديدة؟، فيلم كباتن الزعتري شارك في أكتر من 80 مهرجان دولي، وكمان الرابر المعروف ويجز غنى فيه أغنية مشاهدتها لغاية دلوقتي قربت على مليون مشاهدة.

فيلم كباتن الزعتري نجح إنه يفوز بجايزتين واترشح لـ 15 جايزة بعد أما اتعرض في أكتر من 80 مهرجان دولي، وقبل أيام من عرضه في السينمات جوا مصر الفيلم ناس كتير اهتمت بيه بسبب الأفنية اللي اتصورت واللي بيقديها ويجز.

 

معلومات عن فيلم كباتن الزعتري

 

  • فيلم كباتن الزعتري اتعرض يوم الأحد 14 مارس 2022 في سينما زاوية بالزمالك.
  • اللي نظمه مفوضية الأمم المتحدة لشؤون اللاجئين وصندوق الأمم المتحدة للسكان مع Film Clinic Indie Distribution و Ambient light.
  • هيتعرض فيلم كباتن الزعتري للجمهور في الفترة من 23 لـ 31 مارس في السينمات .

 

كباتن الزعتري فيلم وثائقي

 

  • لو متعرفش خلينا نقولك إن فيلم كباتن الزعتري عبارة عن فيلم وثائقي طويل تدور أحداثه حول قصة الصديقين محمود وفوزي، اللذان يعيشان في مخيم الزعتري للاجئين بالأردن، ولديهما حلم كبير لاحتراف كرة القدم. 
  • وعلى الرغم من ظروفهما الصعبة، وتواجدهما في مكان لا يوفر أي تسهيلات أو فرص للتدريب فإنهما يركزان كل طاقتهما على لعب كرة القدم يومياً، حتى تصل أكاديمية عالمية إلى المخيم لاختيار لاعبين لبطولة دولية، ليصبح من الممكن أن يتحول حلمهما إلى حقيقة.

 

شوف أغنية ويجز الجديد "بعودة يا بلادي" من فيلم كباتن الزعتري، واللي قربت على مليون مشاهدة من هنا

 

أغنية فيلم كباتن الزعتري

 

المخرج علي العربي والمغني ويجز قرروا إن أرباح الأغنية كلها تروح إلى مخيم الزعتري بالأردن، مساهمة منهما في تطوير وسائل المعيشة هناك.

 

الأغنية بتعكس حالة اللاجئين

 

أغنية ويجز في كباتن الزعتري بتعك  حالة اللاجئين واللي بيمروا بيه من صعاب بعد فقدانهم لأوطانهم، ودي الحالة الفعلية اللي بتمس كل اللاجئين في أنحاء العالم، خاصة الشباب منهم وما يحملون من أحلام وطموحات تبدو بعيدة المنال.

كلمات الأغنية بتعبر عن مدى تمسك الشباب اللاجئين بالأمل في العود للوطن وكمان الوصول للعالمية زي محمد صلاح ما عمل كقدوة ليهم، والأغنية في المجمل بتتكلم عن الأمل اللي بيتولد رغم الصعوبات.

 

بمناسبة كلامنا عن الأفلام المميزة في السينمات حاليًا، اعرف أكتر عن فيلم the batman من هنا: مواعيد وأماكن عرض فيلم The Batman في مصر 2022

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع